Celem przedstawionego badania była charakterystyka jakościowa i ilościowa sposobu informowania o rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2 – w okresie od jego pojawienia się w Europie do 4 marca 2020 roku, tj. do momentu zdiagnozowania pierwszego zarażonego nim pacjenta w Polsce – w głównym programie informacyjnym telewizji publicznej. Uwzględniono kontekst teoretyczny sytuacji prawno-organizacyjnej mediów publicznych w Polsce, ich upolitycznienia oraz spadku zaufania publiczności. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem metody jakościowej – analizy zawartości. Na materiał badawczy złożyło się 51 newsów dotyczących koronawirusa upublicznionych w 29 wydaniach audycji. Stwierdzono, że zmiany w sposobie prezentowania informacji o rozprzestrzenianiu się pandemii odpowiadały rosnącej skali zagrożenia, w tym ryzyka wystąpienia pierwszych zachorowań w Polsce. Opisano zarówno obiektywne elementy konstrukcji i zawartości newsów, jak też nieliczne elementy potwierdzające ich upolitycznienie.
Słowa kluczowe:
analiza zawartości, COVID-19, media publiczne, program informacyjny, „Wiadomości”